20 Aralık 2011 Salı

ACAYİP ŞİİRLER 2

Acayip şiirler diye adlandırılan bu şiirlere değişik adlar veren çok. Örnek mi? Önce çok sevdiğim " Slogan çocukları için şiirsel tekerlemeler ya da tekerlenmiş şiirler " diye adlandırdığı Erdoğan Tokmakçıoğlu'nun kitabından bir şiirini paylaşayım.
PARSEL
İndim yârin bahçesine...
Parsellenmiş!
Erdoğan Tokmakçıoğlu 'nun Bu güzel kitabın adı da İNDİM YÂRİN BAHÇESİNE PARSELLENMİŞ. Dayanamadım bir şiir daha...
ŞEY
Annem bana dedi ki...
Şey dedi,
Soğuk havalarda
Kazak giy dedi,
Ama annem bana
Âşık olma
Demedi ki...

Acayip şiirlere merak sardık ya; bir örnek kitap ta Ümit Yaşar OĞUZCAN'dan. Onun da ilk basımı 1958 yılında yapılmış. O da isim bulmakta bir gariplik yapmış, "GARİP ŞİİRLER ANTOLOJİSİ" diye adlandırmış. 50 yıl sonra Bilgi Yayınevi, Ağustos 2008 de bu kitabın bir tıpkıbasımı'nı yapmış. Çetin Altan ve Aziz Nesin'in önsözleri müthiş. Bu tür şiirler hakkındaki görüşleri çok farklı, sırf bu önsözler için bile bu garip antoloji alınmaya değer.

Çetin Altan'ın önsözünden bir kaç not: " ...Sanatın da basit geleneklere alışmış, daha ötesine aklı ermeyen; aklı ermediği için de daha ötesini komik, gülünç, ayıp bulan Hacı Beyleri vardır. Onlar için şiir, çöllü seraplı, güllü guruplu, bilinen kalıplar çerçevesindeki alışılmış sözlerin tekrarından ibarettir... Bu sade bizde değil,bütün yeryüzünde böyledir...Sanatı muayyen bir kisve içinde âdeta bir dogma olarak kabul etmişlerdir....Bugünkü modern ekoller hep sanatı alışkanlıktan kurtarmak amacıyla ortaya çıkmıştır. Ne yazık ki insan kütleleri, hiçbir sanat çalışmasını alışmadıkça beğenmiyorlar... Orhan Veli dahi bugün anlaşıldığı için değil, daha ziyade alışıldığı için hoşa gidiyor...Bu antolojideki şiirleri bu gözle okumak lazımdır.İlk bakışta mizahi, veya ucuz espri gibi görünen dört kelimelik mısralarda şimdiye kadar yazılmış şiirlerin hiçbirinde bulunmayan beşeri bir taraf gizlidir. Bu şiirleri eğlence olarak alırsanız eğlenebilirsinizde...Ancak dikkat edin, aslında şair sizinle eğleniyordur..."


Çok söz ettik, şimdi güzel bir kaç garip şiir...

"Lâleli "
Lâleli lâle kokar
Lâlelimden
Lâleliden geçilir de
Lâlelimden geçilmez.
ORHAN MURAT ARIBURNU

" Sevinç"
Bana bir mektup geldi içinden ben çıktım.
"Saygı "
Sana güzel diyorlar Sakın olma.
ÖZDEMİR ASAF

" Kadeh "
Burası dallyan kahvesi
Ortalık süt mavisi
Apostal bu ne biçim meyhane
Tabağımda bulut
Kadehimde gökyüzü.
OKTAY RİFAT HOROZCU

"Kan"
Kalbime girdin
Koynuma girdin
Kanıma girdin işte öldüm
Mezarıma da girsene.
ÜMİT YAŞAR OĞUZCAN

**********
09.01.2011